Ofte stillede spørgsmål
Få svar på ofte stillede spørgsmål omkring Forsikringsvejret.
-
Hvad kan jeg bruge Forsikringsvejret til?
Forsikringsvejret viser om der har været voldsomme vejrhændelser i Danmark. På Forsikringsvejret kan du se, om der har været storm, skybrud eller lynnedslag. Forsikringsselskaberne anvender Forsikringsvejret til at vurdere, om din vejrskade er dækningsberettiget. -
Hvem står bag Forsikringsvejret?
Forsikringsvejret er udviklet og drevet af Forsikring & Pension, brancheorganisation for forsikring- og pensionsselskaberne i Danmark. -
Hvem leverer vejrdata?
Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) leverer vejrdata til forsikringsvejret. En gang i timen opdaterer DMI deres vejrdata på Forsikringsvejret. -
Hvad betyder det, at DMI har valideret vejrdata?
DMI laver en kvalitetskontrol af vejrdata. Det sker ca. en gang om ugen. Indtil DMI har valideret data, kan der ske ændringer. -
Sender Forsikringsvejret varslinger ud, hvis der er risiko for kraftige vejrhændelser?
Forsikringsvejret har ikke en varslingstjeneste. I stedet anbefaler vi Mobilvarsling. Læs om Mobilvarsling og download app. -
Jeg har fået en skade pga. kraftigt vejr, men ifølge Forsikringsvejret er betingelser for dækning ikke opfyldt. Hvad gør jeg?
Forsikringsselskaberne må ikke afvise din skade udelukkende på baggrund af data på Forsikringsvejret. Hvis du mener, at din skade er dækningsberettiget, selvom kriteriet ikke er opfyldt ifølge Forsikringsvejret, skal du søge supplerende oplysninger om vejret i dit nærområde. Undersøg fx om skadeservicefirmaerne og beredskabet har haft mange udkald til vejrskader i nærområdet? Har dine naboer haft skader? Har lokalpressen bragt historier om storm/skybrud? Fotodokumentation er også godt til at underbygge din anmeldelse. -
Hvordan undgår jeg skader pga. voldsomt vejr som fx skybrud eller storm?
Du kan altid få gode råd om skadeforebyggelse hos dit forsikringsselskab eller på Forsikringsoplysningen.